De reis + de eerste dag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Gerbrich Alma - WaarBenJij.nu De reis + de eerste dag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Gerbrich Alma - WaarBenJij.nu

De reis + de eerste dag

Blijf op de hoogte en volg Gerbrich

31 Januari 2016 | Suriname, Paramaribo

Nadat we 1,5 uur vertraging hadden omdat er een passagier zijn medicijnen was vergeten uit zijn ruimbagage te halen, vlogen we dan toch naar onze bestemming: PARAMARIBO! De vlucht was prima en duurde 8 uur in plaats van 9 uur, tsja wat wilde je ook met die wind. Onderweg wel flinke turbulentie gehad, maar we hebben het overleefd. Ook met een aantal leuke opmerkingen van Anna… 

We kwamen om 5 uur aan op het vliegveld en wauw… wat een warmte, wat een omgeving en wat een geweldige mensen. Ondertussen konden we ons gelijk overgeven aan de cultuur, 2 uur gewacht voor de douane. Tsja wat wil je ook. We kwamen met ongeveer 400 passagiers en er waren 5 mensen aan het werk en die deden het lekker. Rustig. Aan.

Toen we onze koffers hadden gevonden zochten we naar balie 32. Hier zouden we doorgestuurd worden naar ons busje. Het was ondertussen 7 uur in de avond, maar in Nederland was het 11 uur, dus we kakten al aardig in. Anderhalf uur later stonden we voor ons huisje. Huisje?! Wat zeg ik, huis kan ik beter zeggen. We hebben een ruime woonkamer, ruime keuken en 4 super slaapkamers. We hebben een paar matrassen op 1 kamer gegooid en klamboes opgehangen, het eerste wat we wilden was slapen… Jullie zullen wel denken: was het niet ongelofelijk warm om te slapen? JA! Maar geloof het of niet op een gegeven moment werd ik wakker en dacht ik: waar is mijn deken? Ja, ik had het voor een moment koud en dat was super fijn. We werden rond 5 uur Surinaamse tijd wakker, terwijl we om half 8 de wekker hadden gezet. We zouden namelijk om 9 uur opgehaald worden om een citytour te maken.

Wij Nederlanders stonden de volgende ochtend netjes om 9 uur klaar, maar de Surinamers doen het (zoals ik al zei) lekker rustig aan. Dus er werd netjes doorgegeven dat we om 10 uur werden opgehaald. Daarna hebben we echt een geweldige city tour gehad door Paramaribo. Van de palmentuin tot aan de meest toeristische plek: het I love SU standbeeld. We hebben onze ogen uitgekeken. Ook kregen we veel informatie over verschillende restaurants. We zouden die avond bij ‘t Vat eten. Omdat we ’s avonds niet alleen mogen fietsen moeten we met de taxi. Dat is 7,5 Surinaamse dollar. Als je dit omrekent kom je niet eens op 2 euro uit, we worden hier nog eens lui…… Maar wat wil je ook met deze warmte, de meeste Surinamers nemen hier ook een middagdutje tussen 15.00 en 17.00. Dit moeten wij voortaan ook maar inlassen. We hebben heerlijk Surinaams eten gehad en Parbo chiller erbij (Surinaams bier). Daarna weer met de taxi terug. De mensen zijn hier zo leuk en kennen elkaar ook allemaal. Onze taxi chauffeur schreeuwd ondertussen ook wat naar iemand. We moeten er alle 4 wel om lachen. Hij vraagt aan ons waarom we lachen. We vertellen hem dat we het zo leuk vinden hoe de mensen hier met elkaar om gaan, terwijl we er geen bal van kunnen verstaan. Hij legt vervolgens uit dat hij net “ofabia” naar iemand schreeuwt. Dit betekend: alles goed vriend? Handig die locals, daar leren we nog eens wat van.

Op dit moment zit ik heerlijk op de veranda, het is kwart over 9 Surinaamse tijd en ik geniet. Geniet van het weer en de heerlijke tijd die we nog tegemoet gaan komen!

Kom maar op!

• 01 Februari 2016 - 06:58

Gerrie:

Leuk!! Haha

• 01 Februari 2016 - 11:11

Germ:

En wat staat er vandaag op het programma.....

• 01 Februari 2016 - 14:09

Ynke:

Wat leuk om te lezen Gerbrich en heel herkenbaar! Haha lui word je daar sowieso wel, no spang ;) Waar je ook heel lekker kan eten bedenk ik me net, is bij zus en zo! Veel plezier en geniet ervan! Liefs

• 01 Februari 2016 - 19:32

Paul Siemensma:

Hee Gerbrich, wat een leuk reisverslag van de eerste dag.
    Leuk man. Zijn jullie hier op vakantie of van plan veel langer
    te blijven ? Ylke en nanne en jelmar konden mij dat ook niet
    precies zeggen maar zijn wel reuze benieuwd !!!
    Gr van ons allen en veel plezier in Suriname

• 01 Februari 2016 - 20:36

Fedde:

Hahaha vet! Leuk die foto's.

• 01 Februari 2016 - 20:41

Gjilke:

Leuk verhaal. Wacht met spanning op de volgende

• 02 Februari 2016 - 13:28

Anke:

van Hepke ofabia. Leuk hoor, genieten maar.Niet al te lui worden. Liefs ons.